نشست اعضای هیات مدیره ساختمان استان مرکزی با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی

  1. صفحه اصلی
  2. chevron_left
  3. اخبار
  4. chevron_left
  5. نشست اعضای هیات مدیره ساختمان استان مرکزی با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در این نشست گفت: نماهای ساختمانی باید ضمن برخورداری از استحکام لازم، متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی طراحی شود.

«علی‌اکبر اسدی» روز سه‌شنبه در نشست با اعضای هیات مدیره ساختمان استان مرکزی، افزود: سازندگان ساختمان‌های با کیفیت به لحاظ بکارگیری مصالح استاندارد و دارای نمای فاخر در استان، مورد تشویق قرار گیرند.

وی تاکید کرد: در نشست شورای فنی استان، دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز مکلف هستند با بهره‌گیری از ظرفیت قانونی تدابیر ویژه‌ای در راستای ساماندهی، نما بیندیشند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار داشت: در خصوص استحکام بنای ساختمان باید ضوابط لازم به لحاظ مالی و فنی مد نظر باشد تا مردم ضرر نکنند.

اسدی ادامه داد: موضوع تعرفه خدمات مهندسی نیز در هیات چهار نفره و بهره‌گیری از نظر کارشناسان امر مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و منافع مردم نیز در این راستا لحاظ شود.

وی تاکید کرد: در خصوص تهیه نقشه‌ها و طراحی و نظارت بر ساختمان‌ها نیز شهرداری مکلف شود گزارش پیشرفت فیزیکی را از طریق سامانه و اتوماسیون ارائه دهد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این نشست با اشاره به مبحث ۱۹ اجرای طرح مقررات ملی ساختمان و مصرف انرژی گفت: الزاماتی باید در صنعت ساخت و ساز مدنظر ویژه باشد و سازندگان ملزم به رعایت آن باشند.

وی تاکید کرد: در ساختمان‌های بلندمرتبه نباید از نمای سنگ استفاده شود چرا که ایمنی ساختمان از مباحث هویتی و تاریخی مهمتر است که متاسفانه بکارگیری این نوع نما در اراک زیاد است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در اراک گفت: قیمت مسکن در اراک در مقایسه با دیگر شهرهای مراکز استان‌های کشور گران نیست اما باید تدابیری اندیشیده شود که قیمت مسکن کاهش یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: دستمزد جامعه مهندسان تابع ساخت و ساز است و در حال حاضر دستمزد خدمات مهندسی در جامعه حدود ۲ درصد است که رقم بسیار ناچیزی است.

«علیرضا حبیبی» با اشاره به جمعیت ۶۰۰ هزار نفری جامعه مهندسان کشور افزود: اکنون ۶ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی هستند که از این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ نفر دارای پروانه و یک هزار و ۸۰۰ عضو بدون پروانه هستند.

وی تاکید کرد: حق الزحمه نظارت جامعه مهندسان استان مرکزی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با ۵۰ درصد تخفیف انجام می‌شود، هر چند انجام امور طراحی و مجری ساختمان در خصوص اجرای طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن شهر اراک به این سازمان ارجاع نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ضمن تاکید بر الزام اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اظهار کرد: اجرایی کردن این مهم قانون است، اما دستورالعمل اجرای آن به صورت کامل مورد توجه نیست و چنانچه این مبحث در ساختمان به‌ درستی اجرا شود، علاوه براینکه هزینه‌های اولیه ساخت را کاهش می‌دهد، با توجه به صرفه‌جویی انجام شده در هزینه‌های بهره‌برداری و مصرف انرژی ساختمان، برای مصرف‌کننده سودآور نیز خواهد بود.

حبیبی با اشاره به تشکیل کارگروه نمای ساختمان استان مرکزی تشکیل شده است، گفت : اجرای طرح نمای رومی در ساختمان به عنوان یک معضل مطرح است که در بسیاری از استانها مورد توجه است و اجرای این طرح نما به دلیل وزن زیاد در مقابل زلزله بسیار آسیب پذیر است و میزان تلفات آن بیش از خود ساختمان است که انتظار می‌رود تدابیری اندیشیده شود که اجرای این نوع نمای ساختمان در استان کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین در بلند مرتبه سازی‌ها انتظار می‌رود از نمای سنگ نیز استفاده نشود چرا که با این اقدام منابع معدنی را هدر می‌دهیم و نسل‌های آتی جامعه نیز از این نعمت الهی بی بهره می‌مانند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه بعد از سال ۹۰ در صنعت ساخت و ساز این استان تخلف طبقه‌ای صورت نگرفته است، گفت: انتظار می‌رود تمام مراحل ساخت ساختمان اعم از نظارت و تهیه نقشه‌ها به صورت اتوماسیون صورت گیرد.

حبیبی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۴۰ درصد از اقتصاد وابسته به صنعت ساخت و ساز است از این رو انتظار می‌رود طرح جامع شهر اراک مورد بازنگری قرار گیرد تا علاوه بر تامین نیاز مردم، سرمایه گذاران نیز تمایل به ساختمان سازی داشته باشند.

وی بیان کرد: دولت طرح تسهیل مجوزهای آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان را ارائه کرده است و این آزمون چهار نوبت در سال برگزار می‌شود که در بازه زمانی بلند مدت به صنعت ساخت و ساز آسیب می زند چرا که سبب می‌شود کیفیت خدمات ساختمان کاهش یابد.

فهرست