سئوالات متداول

2- آیا ارتقا پایه همزمان با تمدید انجام پذیر است یا باید جداگانه اقدام شود؟

بله به شرط طی شدن سنوات قانونی از پایه قبلی بصورت همزمان هم انجام میشود.

3-شروط اولیه ارتقا پایه چیست؟

1-طی سنوات قانونی از پایه قبلی(3 به 2: 4 سال، 2 به 1 : 5 سال)
2-گذراندن دوره های ارتقا پایه (دارای اعتبار)

4-آیا برای ارتقا پایه 1 به ارشد هم باید درخواست صدور پروانه ثبت کرد؟

خیر، ارتقا پایه 1 به ارشد بصورت سیستمی و صرفا  در قالب اختصاص ظرفیت ارشد(بدون صدور پروانه) در پورتال سازمان انجام می شود.

5-شرایط احراز پایه ارشد چیست؟

18 سال از تاریخ فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی بعلاوه 6 سال از تاریخ احراز پایه 1 در هر صلاحیت

6-شرایط درج مدارک تحصیلی تکمیلی روی پروانه؟

1-عنوان رشته از مجموعه رشته های اصلی (براساس بخشنامه هم ارزی) باشد.
2-درج عنوان و مقطع مدرک تحصیلی تکمیلی در پروانه متقاضی موثر باشد. بطور مثال منجربه تغییر کد( مثل رشته معماری) و یا اخذ صلاحیت جدید یا صدور پروانه در گروه جدید شود مثال : کارشناسی ارشد ترافیک با کارشناسی عمران که در صورت شرکت و قبولی متقاضی در دو گروه عمران و ترافیک منجربه صدور پروانه در هر دو گروه میشود.

7- مفاصا حساب دارایی چقدر اعتبار دارد؟

بر اساس اعلام اداره دارایی (مندرج در زمینه برگه های مفاصا) هر برگه از زمان صدور به مدت 3 ماه اعتبار دارد و در صورت انقضای اعتبار باید مجددا صادر  شود.

8- آیا دوره های ارتقا پایه تاریخ اعتبار دارند؟

بله از تاریخ مندرج در متن گواهینامه به مدت 3 سال اعتبار دارند و در صورت انقضای اعتبار باید مجددا گذرانده شوند.

9- آیا دوره اچ اس ای با کد 811 هم تاریخ اعتبار خاصی دارد؟

خیر، مطابق با بخشنامه وزارت راه و شهرسازی دوره مذکور فاقد تاریخ اعتبار است.

10- آیا کد های 822 و 816 اچ اس ای (بهداشت ایمنی و ...) تاریخ اعتبار خاصی دارند؟

بله با توجه به اینکه دوره های مذکور جز دوره های الزامی ارتقا پایه  در صلاحیت اجرا محسوب میشوند دارای تاریخ اعتبار 3 ساله هستند و در صورت انقضای اعتبار باید دوباره گذرانده شوند.

11- آیا از دوره های ارتقا پایه جهت ارتقا در دو صلاحیت متفاوت هم می توان استفاده کرد؟

خیر، دور های ارتقا پایه بر اساس نوع صلاحیت(نظارت، طراحی، اجرا) دسته بندی شده اند و جهت اخذ ارتقا پایه در هر صلاحیت باید گواهینامه های مربوط به همان صلاحیت اخذ شود تنها حالت استثنا در دو رشته معماری و برق است که دوره های تعریف شده در دو صلاحیت نظارت و طراحی یکسان می باشند و در صورت اعتبار دوره ها امکان استفاده حتی با فاصله زمانی و بصورت جداگانه جهت ارتقا پایه در این دو صلاحیت  نیز وجود دارد.

12-در صورت انقضای اعتبار دوره های ارتقا پایه امکان استفاده از آنها وجود دارد؟

خیر در صورت انتقضای اعتبار باید مجددا گذرانده شوند لذا متقاضی در زمان شرکت در دوره ها باید مدت اعتبار گواهینامه ها(3 سال) و تاریخ ارتقا پایه در صلاحیت مورد نظر را دقیقا بررسی نماید.

13- جهت ثبت درخواست تمدید و ارتقا از کجا شروع کنیم؟

جهت مشاهده فیلم راهنما به سایت سازمان مراجعه فرمایید.
نکته مهم : با توجه به بارگذاری اطلاعات قبلی مهندسین پروانه دار در سامانه سپامک توسط سازمان ثبت هرگونه درخواست تمدید ارتقا و ... (بجز صدور اولین پروانه ) مستقیما از طریق سامانه سپامک انجام می شود و نیازی به ثبت درخواست اولیه در درگاه ملی مجوزها نیست.

پاسخ خود را پیدا نکردید؟

درصورتی که پاسخ سئوال خود را پیدا نکردید میتوانید آن را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم. همچنین با ارسال سئوال خود به ما کمک میکنید تا این صفحه را کامل‌تر کنیم.