سئوالات متداول

1-شروط اولیه جهت صدوراولین پروانه اشتغال به کار حقیقی چیست؟

1-قبولی در آزمون حرفه ای مهندسان
2-عضویت در سازمان نظام مهندسی
3- ارسال لیست نتایج آزمون توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی

2-برای ثبت درخواست صدور اولین پروانه از کجا شروع کنیم؟

به سایت سارمان مراجعه نموده بر اساس فیلم آموزشی موجود در سایت مرحله به مرحله با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و بعد سامانه سپامک اقدام نمایید.

3-آیا قبل از فارغ التحصیلی از دانشگاه (مقطع لیسانس) امکان شرکت در آزمون وجود دارد؟ و در صورت قبول شدن در آزمون قبولی تا چند سال حائز اعتبار است؟

خیر، شرط شرکت در آزمون حرفه ای مهندسان طی سنوات قانونی به ترتیب زیر می باشد. با توجه به اینکه کنترل و  محاسبه سنوات فارغ التحصیلی از طریق سامانه آزمون انجام می پذیرد لذا ورود هر گونه اطلاعات غیر واقعی (از جمله تاریخ فارغ التحصیلی) به معنای تخلف در آزمون محسوب شده منجربه محرومیت از شرکت در آزمون و ابطال قبولی خواهد شد.
کارشناسی پیوسته : 3 سال از تاریخ فارغ التحصیلی متقاضی تا تاریخ اعلامی جهت محاسبه سنوات مدرک تحصیلی در هر آزمون( مندرج در دفترچه راهنمای همان آزمون)
کارشناسی ناپیوسته: فاصله میان تاریخ فارغ التحصیلی کاردانی تا تاریخ فارغ التحصیلی کارشناسی، به ازای هر 5 سال 1 سال و حداکثر 2 سال، بعلاوه محاسبه سنوات طی شده از تاریخ فارغ التحصیلی از  کارشناسی تا زمان اعلامی جهت محاسبه سنوات مدرک تحصیلی در هر آزمون( مندرج در دفترچه راهنمای همان آزمون)
کارشناسی ارشد: 2 سال از تاریخ فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد در رشته های  مجاز زیرمجموعه رشته های هفتگانه ساختمان

4-آیا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مجاز زیر مجموعه رشته های هفتگانه ساختمان با مدرک کارشناسی غیر مرتبط با رشته های هفتگانه پس از طی سنوات 2 ساله ارشد می توانند در آزمون شرکت کنند؟

خیر، آزمون حرفه ای مهندسان لیسانس محور است و امکان شرکت فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته های غیر مرتبط با رشته های هفتگانه علی رغم تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته های مجاز مجاز نمی باشد.

6-آیا قبل از دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی امکان شرکت در آزمون وجود دارد؟

بله لیکن با توجه به 1- عدم امکان صدور پروانه تا قبل از دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت و2- مدت اعتبار قبولی در آزمون(3 سال)  توصیه میشود متقاضیان نسبت به تعیین تکلیف وضعیت پایان خدمت خود طی سه سال آتی اطمینان حاصل نمایند در غیر اینصورت با پایان اعتبارقبولی می بایست مجددا در آزمون شرکت نمایند.

7-منابع آزمون حرفه ای مهندسان چه کتبی است؟

جهت اطلاع از آخرین ویرایش و لیست کتب مرجع آزمون مقررات ملی در هر آزمون به سایت وزارت راه و شهرسازی مراجعه فرمایید.
www.inbr.ir

8-آیا جهت قبولی در آزمون محدودیت تعداد نفرات وجود دارد؟

خیر، صرفا احراز حداقل نمره قبولی (مطابق با اعلام وزارت راه و شهرسازی) در هر آزمون ملاک عمل می باشد.

10- آیا مشمولین قبولی در آزمون با نمرات 48 و 49 در صلاحیت اجرا می توانند به جای دوره های کسری نمره دوره های ورد به حرفه اجرا یا اچ اس ای کد 811 را بگذرانند؟

خیر با توجه به اینکه دوره های فوق دوره های الزامی برای اخذ صلاحیت اجرا می باشد لذا متقاضیان جهت دوره های کسری نمره باید درسایر دوره های اجرا(ارتقا پایه 3 به 2 یا 2 به 1)  و یا اچ اس ای (کد 822 یا 816) شرکت نمایند.

11-مدت اعتبار دوره های ورود به حرفه اجرا چقدر است؟

5 سال (دوره اچ اس ای کد 811 فاقد تاریخ اعبار می باشد)

12- منظور از رشته های اصلی، مرتبط، غیر مرتبط چیست؟

جهت اطلاع به سایت سازمان مراجعه نموده مطابق با آدرس زیر اقدام نمایید:
واحد صدور پروانه، پروانه اشتغال به کار حقیقی، بخشنامه ها، بخشنامه های هم ارزی

پاسخ خود را پیدا نکردید؟

درصورتی که پاسخ سئوال خود را پیدا نکردید میتوانید آن را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم. همچنین با ارسال سئوال خود به ما کمک میکنید تا این صفحه را کامل‌تر کنیم.